Τετάρτη 11 Μαΐου 2022

Τα δημόσια σχολεία γέρνουν.... και το Υπουργείο ασχολείται με την P.I.S.A

 Σε 600 σχολεία φέτος και σε όλα από το νέο σχολικό έτος οι μαθητές και οι μαθήτριες της ΣΤ’ δημοτικού και της Γ’ Γυμνασίου δίνουν εξετάσεις στη Γλώσσα και στα Μαθηματικά, τις λεγόμενες εξετάσεις P.I.S.A. (Programme for International Student Assessment). Πρόκειται για ένα Διεθνές Πρόγραμμα αξιολόγησης των παιδιών που υλοποιείται από διεθνή ερευνητικά ιδρύματα (PISA Consortium) υπό την οργάνωση της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης του ΟΟΣΑ (Οργανισμός για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη) και τη συνεργασία των συμμετεχουσών στην έρευνα χωρών.

Αν και τα αποτελέσματα των εξετάσεων είναι ανώνυμα, οι επιδόσεις των μαθητών/-τριών θα χρησιμοποιηθούν για την αξιολόγηση του σχολείου, την κατάταξή του, επηρεάζοντας ακόμα και τη χρηματοδότησή του, όπως άλλωστε φαίνεται και στον νέο εκπαιδευτικό νόμο. Ταυτόχρονα, όπως δείχνει και η διεθνής εμπειρία, μιας και αυτού του τύπου οι εξετάσεις διενεργούνται δεκαετίες στο εξωτερικό,  οι εκπαιδευτικοί καταλήγουν να εστιάζουν μόνο στα υπό εξέταση μαθήματα και στην καλή προετοιμασία των μαθητών/τριών για αυτές τις εξετάσεις, «φροντιστηριοποιώντας» το σχολείο, μετατρέποντας τη φοίτηση σε αυτό σε χημική ένωση όπου γλωσσα+μαθηματικά= σχολική ζωή, παιδική/εφηβική ηλικία. 

Οι τελικές εξετάσεις είναι ανώνυμες, στον μικρόκοσμο, όμως, της σχολικής κοινότητας είναι ήδη γνωστό ποια είναι τα παιδιά που μπορεί να έχουν αδυναμίες στη γλώσσα ή στα μαθηματικά. Αντί, λοιπόν, το Υπουργείο Παιδείας να αναρωτηθεί με ποιους τρόπους η εκπαίδευση θα είναι ισότιμη για όλα τα παιδιά, τι συμβαίνει με τα αναλυτικά προγράμματα και με τους ρυθμούς σπουδών, τι μπορεί να στερείται σήμερα ένα παιδί ή και τι να ζει, με ποιους και πόσους εκπαιδευτικούς λειτουργεί ένα σχολείο και με ποιες υποδομές, αναλώνεται σε εξετάσεις, δημιουργώντας ακόμα περισσότερο άγχος, ανταγωνισμό και συνθήκες απόρριψης. 

Τελευταίο, αλλά καθόλου ασήμαντο… Τα παιδιά μας δεν είναι «άλογα κούρσας». Η εντατικοποίηση των ρυθμών φοίτησής τους, η υπέρογκη ύλη και οι υποχρεώσεις που καθημερινά φορτώνονται δημιουργεί ρομπότ που αντί να παίζουν, να τρέχουν, να γελούν και γιατί όχι να βαριούνται και να γκρινιάζουν, έχουν ένα ωρολόγιο πρόγραμμα γεμάτο μαθήματα και δραστηριότητες προαιρετικές τυπικά, σχεδόν επιβεβλημένες εξαιτίας της υποβάθμισης της δημόσιας εκπαίδευσης. Και οι γονείς κάνουμε delivery παιδιά σε χώρους γυμναστικής, μουσικής, καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων και πλέον και σε χώρους μαθημάτων απογευματινών… Μόνο που όλα αυτά έπρεπε να συμβαίνουν εντός του σχολείου, δημόσια και δωρεάν



Λεφτά για εξεταστικά κέντρα, ψηφιακά μέσα επεξεργασίας δεδομένων, πλατφόρμες κ.λπ. υπάρχουν. Λεφτά να έρθει εκπαιδευτικός κάθε ειδικότητας από Σεπτέμβρη, μπάλα, τεχνικός για το προαύλιο και υπολογιστές για να μη ζωγραφίζουν pixel σε χαρτιά δεν υπάρχουν….  

Όχι άλλες εξετάσεις. Να μπλοκάρουμε τις εξετάσεις P.I.S.A.

Θέλουμε ένα σχολείο που να μορφώνει και όχι να εξοντώνει.



Νέος Σύλλογος Γονέων 36ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών