Τρίτη 31 Μαΐου 2016

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΟΛΟΗΜΕΡΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΚΑΤΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2016-2017

Εκδόθηκε στις 30/5/2016 η εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας που αφορά στην λειτουργία του ολοήμερου τμήματος του σχολείου για το σχολικό έτος 2016-2017. 
Η λειτουργία του κανονικού προγράμματος διδασκαλίας είναι έως τις 13:15 καθημερινά για όλες τις τάξεις (6άωρα)
Η λειτουργία του Ολοήμερου τμήματος ξεκινάει στις 13:15 και ολοκληρώνεται στις 16:00.
Διατηρείται η πρωινή ζώνη 7:00 – 8:00 για παιδιά εργαζόμενων γονέων, εφόσον όμως αυτά εγγραφούν στο ολοήμερο πρόγραμμα και εφόσον το τμήμα έχει πάνω από 10 παιδιά.
Η φοίτηση των μαθητών που εγγράφονται στο Ολοήμερο Πρόγραμμα είναι υποχρεωτική.
Ενδιάμεση αποχώρηση των μαθητών μπορεί να γίνεται μετά το τέλος της 2ης ώρας του Ολοήμερου Προγράμματος (15:00), εφόσον έχει κατατεθεί σχετική υπεύθυνη δήλωση των γονέων/κηδεμόνων και αυτή παραμένει η ίδια μέχρι τη λήξη του σχολικού έτους.
Δεν θα υπάρχει ο ίδιος δάσκαλος για την καθημερινή μελέτη των παιδιών.
Μετά τη σίτιση των παιδιών, θα γίνεται μελέτη μαθημάτων της επόμενης μέρας και την τελευταία ώρα (15:15 – 16:00) δύο από τις επιλογές: Εικαστικά, Αθλητισμός, Αγγλικά, Μουσική, Θέατρο, Πληροφορική, Όμιλοι πολιτιστικών δραστηριοτήτων. Ανεξάρτητα από τις επιθυμίες των παιδιών, την τελική επιλογή μαθημάτων θα έχει το σχολείο.

Στο ολοήμερο πρόγραμμα, βάσει της εγκυκλίου, μπορούν να εγγράφονται:
Οι μαθητές των οποίων εργάζονται και οι δύο γονείς, προσκομίζοντας σχετική βεβαίωση του  φορέα εργασίας τους ή κάρτα ανεργίας στην περίπτωση που είναι άνεργοι.
Οι μαθητές των οποίων οι γονείς-κηδεμόνες ανήκουν σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες (μαθητές πολυτέκνων – μονογονεϊκών οικογενειών, μαθητές με γονείς με χρόνιες παθήσεις, ενταγμένους σε πρόγραμμα απεξάρτησης και φυλακισμένους).

Παρόλο που εγκύκλιος διευρύνει κάπως τον αριθμό των παιδιών που μπορούν να συμμετέχουν στο ολοήμερο τμήμα, σε σχέση με τα προβλεπόμενα στη σχετική Υπουργική Απόφαση, α) εξακολουθεί να αποκλείει παιδιά των οποίων οι γονείς εργάζονται ανασφάλιστοι, καθώς και τα παιδιά μεταναστών και προσφύγων, που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη για υποστήριξη στη μελέτη τους, β) εάν δεν επαρκούν οι εκπαιδευτικοί (κάτι που το ζούμε κάθε χρόνο), προτεραιότητα για συμμετοχή στο ολοήμερο πρόγραμμα, έχουν μόνο τα παιδιά των εργαζόμενων γονέων, γ) δεν κάνει καμία πρόβλεψη για ενισχυτική διδασκαλία παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες.

Συμπερασματικά, το Υπουργείο Παιδείας αποκλείει από τη συμμετοχή στο Ολοήμερο Πρόγραμμα όλα τα παιδιά μη εργαζόμενων γονέων, μεγάλο ποσοστό παιδιών των εργαζόμενων γονέων και το μεγαλύτερο ποσοστό των παιδιών με μετανάστες γονείς. 
Αντίστοιχη προσπάθεια είχε γίνει από το Υπ. Παιδείας και το 2011, βάσει εγκυκλίου της τότε υφυπουργού Χριστοφιλοπούλου. Τότε, ως γονείς, καταφέραμε την εγγραφή στο ολοήμερο πρόγραμμα όσων παιδιών το επιθυμούσαν, με απλές υπεύθυνες δηλώσεις, επικαλούμενοι/ες το σχετικό νόμο. Αυτήν τη φορά, έχουμε μαζί μας και τους δασκάλους μας. Δείτε τη σχετική ανακοίνωση προς τους γονείς του Συλλόγου Εκπαιδευτικών «Η Αθηνά» και τη χθεσινή του ανακοίνωση μετά τη συνάντηση με το Διευθυντή της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, στην οποία υπαγόμαστε, εδώ https://www.alfavita.gr/arthron/syllogos-pe-i-athina-gia-ti-synantisi-me-toys-dieythyntes-ton-sholeion-kai-tin-egkyklio-gia

Θέση του Συλλόγου μας, όπως αυτή εκφράστηκε στο τελευταίο Διοικητικό Συμβούλιο, είναι ότι κανένα παιδί δεν μπορεί να αποκλείεται από τη συμμετοχή του στο Ολοήμερο, πόσο μάλλον εάν η ανάγκη του είναι πραγματική και δεν χωράει στα στενά γραφειοκρατικά όρια της εγκυκλίου. Τα επιχειρήματά μας είναι πολλά και ισχυρά: Η ισότιμη μεταχείριση των παιδιών, ανεξάρτητα από την εργασιακή κατάσταση των γονέων τους, ο νόμος που ορίζει τη δημιουργία του ολοήμερου σχολείου και είναι πιο ισχυρός από υπουργικές αποφάσεις και εγκυκλίους, ακόμα και ο νομικός ορισμός για το ποιες είναι οι ευπαθείς κοινωνικά ομάδες (πολύ περισσότερες από τις παρενθέσεις της εγκυκλίου).

Για το λόγο αυτό, καλούμε ΟΛΟΥΣ τους γονείς που επιθυμούν τη συμμετοχή των παιδιών τους στο ολοήμερο πρόγραμμα, να καταθέσουν την προβλεπόμενη αίτηση (προθεσμία έως 21 Ιουνίου), είτε έχουν τα δικαιολογητικά που ορίζει η εγκύκλιος (βεβαίωση εργασίας ή/και ανεργίας των δύο γονέων, δικαιολογητικά ευπαθούς ομάδας) είτε όχι (στην περίπτωση αυτή με υπεύθυνη δήλωση για την εργασιακή ή κοινωνική κατάσταση των γονέων).

Ως Σύλλογος, θα υποστηρίξουμε με κάθε τρόπο όλα τα αιτήματα απέναντι σε κάθε αρμόδιο/α.

                   Η Πρόεδρος                                                                       Η Γραμματέας
               Κική Μιχελιουδάκη                                                                 ‘Ολγα Ντρη

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

Παραθέτουμε αποσπάσματα του Νόμου 2525/1997, με τον οποίο καθιερώθηκαν τα Ολοήμερα Νηπιαγωγεία και Δημοτικά Σχολεία:

Άρθρο 3
Ολοήμερο Νηπιαγωγείο
1. Καθιερώνεται η λειτουργία του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου σκοπός του οποίου είναι η αναβάθμιση της προσχολικής αγωγής και η ολοκληρωμένη προετοιμασία των νηπίων για το Δημοτικό Σχολείο, η ενίσχυση του ρόλου της κρατικής μέριμνας με στόχο τη μείωση των μορφωτικών και κοινωνικών διακρίσεων και η εξυπηρέτηση των εργαζόμενων γονέων.

Άρθρο 4
Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο
1. Καθιερώνεται η λειτουργία του Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου σκοπός του οποίου είναι:
α) η υποχρεωτική εφαρμογή του οικείου προγράμματος διδασκαλίας μαθημάτων,
β) η προαιρετική εφαρμογή προγραμμάτων μελέτης των μαθημάτων της επόμενης ημέρας και προγραμμάτων δημιουργικής απασχόλησης και
γ) η προαιρετική εφαρμογή προγραμμάτων ενισχυτικής διδασκαλίας σε μαθητές που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες.
2. Τα προαιρετικά προγράμματα μελέτης των μαθημάτων της επόμενης ημέρας και δημιουργικής απασχόλησης παρακολουθούν κατά προτίμηση μαθητές, των οποίων οι γονείς είναι εργαζόμενοι, είτε του ίδιου σχολείου είτε γειτονικών σχολείων, εφόσον είναι δυνατή η πρόσβασή τους σε αυτό.
3. Τα προαιρετικά προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας παρακολουθούν μαθητές του ίδιου ή γειτονικών σχολείων, με μαθησιακές δυσκολίες, που υποδεικνύονται από τους οικείους συλλόγους διδασκόντων.

Βάσει των παραπάνω, όλα τα παιδιά, τόσο των εργαζόμενων, όσο και των μη εργαζόμενων γονέων έχουν δικαίωμα συμμετοχής, για τους σκοπούς που ορίζει ο Ν.2525/1997.
Αντίθετα, βάσει της πρόσφατης εγκυκλίου, αποκλείονται τα παιδιά εργαζόμενων γονέων, ημεδαπών και αλλοδαπών, οι οποίοι δεν μπορούν να αποδείξουν την απασχόλησή τους όταν εργάζονται ανασφάλιστοι (χωρίς δική τους ευθύνη φυσικά). Επίσημα στοιχεία του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας εκτιμούν ότι το 25% των εργαζόμενων στην Ελλάδα απασχολούνται με καθεστώς μαύρης εργασίας. 

Ο Νόμος 4019/2011 ορίζει τις ευπαθείς κοινωνικά ομάδες. Βάσει αυτού:
Ευπαθείς κοινωνικά ομάδες (ΕΚΟ) χαρακτηρίζονται εκείνες οι ομάδες του πληθυσμού μιας χώρας που κινδυνεύουν περισσότερο από τον υπόλοιπο πληθυσμό να στερηθούν βασικά κοινωνικά αγαθά, όπως την πρόσβαση στην εργασία, στην εκπαίδευση, στην υγειονομική φροντίδα. Στις Ευπαθείς Κοινωνικά Ομάδες ανήκουν οι ομάδες του πληθυσμού, των οποίων η συμμετοχή στην κοινωνική και οικονομική ζωή δυσχεραίνεται, είτε εξαιτίας κοινωνικών και οικονομικών προβλημάτων, είτε εξαιτίας σωματικής ή ψυχικής ή νοητικής ή αισθητηριακής αναπηρίας, είτε εξαιτίας απρόβλεπτων γεγονότων, τα οποία επηρεάζουν την εύρυθμη λειτουργία της τοπικής ή ευρύτερα περιφερειακής οικονομίας. 
Ο ίδιος νόμος χωρίζει τις Ευπαθείς Κοινωνικά Ομάδες σε δύο κατηγορίες:
Ευάλωτες Ομάδες Πληθυσμού 
Στην κατηγορία αυτή εντάσσονται οι ομάδες εκείνες του πληθυσμού που η ένταξη τους στην κοινωνική και οικονομική ζωή εμποδίζεται από σωματικά και ψυχικά αίτια ή λόγω παραβατικής συμπεριφοράς (Άτομα με Αναπηρίες, άτομα εξαρτημένα από ουσίες ή σε διαδικασία απεξάρτησης, οροθετικοί, φυλακισμένοι/ αποφυλακισμένοι, ανήλικοι παραβάτες) 
Ειδικές ομάδες Πληθυσμού
Ως ειδικές ομάδες πληθυσμού περιγράφονται οι ομάδες εκείνες του πληθυσμού οι οποίες βρίσκονται σε μειονεκτική θέση ως προς την ομαλή ένταξη τους στην αγορά εργασίας, από οικονομικά, κοινωνικά και πολιτισμικά αίτια. Εδώ κατατάσσονται ενδεικτικά οι άνεργοι (νέοι, γυναίκες, άνω των πενήντα, μακροχρόνια άνεργοι), οι αρχηγοί μονογονεϊκών οικογενειών και τα μέλη πολύτεκνων οικογενειών, γυναίκες θύματα κακοποίησης, οι αναλφάβητοι, οι κάτοικοι απομακρυσμένων ορεινών και νησιωτικών περιοχών, τα άτομα με πολιτισμικές ιδιαιτερότητες (ρομά, μουσουλμάνοι), οι μετανάστες και οι πρόσφυγες.